HOME ABOUT QISH REMINISCE GALLERY CONTACT ME

من كان لله كما يريد، كان الله له فوق ما يريد
Siapa keadaannya seperti apa yang Allah inginkan;
Allah ada baginya melampaui segala harapan.

Ahlan Wasahlan Ya Syaaban! ♥



Assalamualaikum warahmatullah..

Bismillahirahmannirrahim.. Harini 21 Jun 2012, genap 1 Syaaban 1433 Hijrah. Alhamdulillah.. Ahlan Wasahlan Ya Syaaban! Munculnya bulan Syaaban menandakan lagi selangkah bulan saja untuk kita menghadapi Ramadan al-Mubarak dan ada lebih kurang 29 hari saja lagi sebelum muslimin dan muslimat seluruh dunia mula berpuasa.. In Sha Allah..


Hanya sebagai perkongsian ringkas dari si gadis yang dirujuk dari beberapa laman web dakwah, si gadis ada memetik beberapa hadis dan potongan ayat al-Quran yang bercakap khusus tentang kehebatan bulan Syaaban.. Antaranya; 

Hadis yang diriwayatkan dari Umamah Al Bahili ra, berkata: Rasulullah SAW bersabda, "Apabila masuk bulan Syaaban, (cerialah) dan sukacitalah dirimu dan perbaiki niatmu."

Hadis yang paling mahsyur yang dipetik dari kitab Raudatul Ulama pula, Rasulullah SAW bertanya kepada sahabat-sahabatnya, "Tahukah kamu sekelian mengapa dinamakan dengan bulan Syaaban?" Para sahabat menjawab, "Allah dan RasulNya lebih mengetahui." Sabda Rasulullah SAW, "Kerana dalam bulan itu berkembanglah kebaikan yang banyak sekali."

Dalam bulan Syaaban juga, kita digalakkan untuk meningkatkan amalan kita kerana bulan Syaaban adalah kesempatan buat kita untuk memperbaiki diri dari segala macam cela. Antara amalan-amalan tersebut (termasuk dengan dalilnya) adalah seperti berikut;

1) Memperbanyakkan puasa sunat.

Di dalam kitab Durratun Nasihin ada menyebut sebuah hadis yang menyatakan bahawa Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: "Barangsiapa berpuasa tiga hari pada permulaan Syaaban dan tiga hari pada pertengahan Syaaban dan tiga hari pada akhir Syaaban, maka Allah Taala mencatat untuknya pahala seperti pahala tujuh puluh nabi dan seperti orang-orang yang beribadat kepada Allah Taala selama tujuh puluh tahun dan apabila dia mati pada tahun itu maka dia seperti orang yang mati syahid."

2) Memperbanyakkan zikir, selawat dan doa kepada Rasulullah SAW.

Sabda Rasulullah SAW: "Barangsiapa yang mengagungkan bulan Syaaban, bertaqwa kepada Allah, taat kepada-Nya serta menahan diri dari perbuatan maksiat, maka Allah Taala mengampuni semua dosanya dan menyelamatkannya di dalam tahun itu dari segala macam bencana dan penyakit." (Dipetik dari kitab Zubdatul Wa'izhin)

3) Bertaubat.

Diriwayatkan dari Umamah Al Bahili Radiallahuanhu, dia berkata: Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: "Manakala masuk bulan Syaaban, sukacitalah dirimu dan perbaiki niatmu."

Terdapat juga beberapa peristiwa penting yang telah berlaku dalam bulan Syaaban, antaranya;

1) Lailatul Baraa'h atau Malam Nisfu Syaaban.

2) Penukaran Arah Kiblat.
3) Peperangan Bani Mustaliq.

Itulah serba sedikit entri ringkas mengalukan kedatangan Syaaban untuk perkongsian bersama kalian yang sudi membaca. Kalau nak tahu lebih lanjut, mungkin boleh Google atau tekan link yang si gadis kongsikan di bawah untuk rujukan mengenai peristiwa di bulan Syaaban. Moga dipermudahkan segala urusan kita dalam bulan Syaaban ni. In Sha Allah.. By the way, siapa puasa harini angkat kaki?! hihi. *takda motif* Yang perempuan jum high-5. hoho. Sampai ketemu lagi. ♥


QishDarleena


No comments:

Post a Comment

 

ALL RIGHT RESERVED | QISH DARLEENA 2010-2017